Leerlijn

Leerlijn


Extra informatie voor leerkrachten en schoolleiders

Wij hebben een leerlijn ontwikkeld voor leerlingen uit het primair onderwijs, speciaal basisonderwijs en buitenschoolse opvang rondom de groei, bloei, broei, oogst, verwerking en toepassing van bloembollen, bolgewassen en bloemen in Noord-Holland. De leerlijn biedt een brede oriëntatie op de kernactiviteiten van de bollensector in Noord-Holland. Daarmee wordt de oriëntatie op vervolgonderwijs in de groene sector vergroot.


De bollensector is in Noord-Holland sterk vertegenwoordigd. Noord-Holland is met het Noordelijk Zandgebied en West-Friesland veruit het belangrijkste productiegebied. Zuid-Holland met zijn Bollenstreek is eeuwenlang een belangrijke plaats waar bloembollen, met name hyacinten, geteeld worden, terwijl Flevoland een sterk opkomend productiegebied is. Het vraagt een continue oriëntatie op de sector vanuit de inwoners. De sector is immers nadrukkelijk aanwezig in de regio en ambieert een sterke verbinding met de inwoners.


De bollensector is zoals gezegd een belangrijke agrarische sector in Noord-Holland en kent een bepaalde mate van onbekendheid. Deze onbekendheid leidt tot een tekort aan instroom van nieuw, jong personeel bij bedrijven in de sector. Imago van de bollensector als speerpunt vraagt om concrete activiteiten en projecten zoals in deze leerlijn wordt aangeboden.


Oriëntatie op jezelf en de wereld is een belangrijk leergebied in het primair onderwijs. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Leerlingen oriënteren zich op de natuurlijke omgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen. Leerlingen oriënteren zich ook op de wereld, dichtbij, veraf, toen en nu en maken daarbij gebruik van cultureel erfgoed. De Noord-Hollandse Bollenbozen draagt met contextrijke projecten bij aan deze oriëntatie.


De leerlijn hanteert, naast imago en sectororiëntatie, de kerndoelen 40 en 41 van het leergebied Mens en Natuur van het SLO als hoofddoelstelling. 


Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. Zij leren:

- dat er een verscheidenheid aan organismen is (planten, dieren, mensen, schimmels en paddenstoelen); 

- dat de organismen voornamelijk dezelfde functionele onderdelen bezitten; 

- dat de planten met de seizoenen kunnen veranderen; 

- dat planten en dieren ruimte nodig hebben om te leven; 

- dat planten zich ook voortplanten; 

- dat planten moeten worden verzorgd. 


Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. Bij het projecten van de NHBLL gaat het om de volgende onderdelen: 

- het kennen van de onderdelen van een plant: bloem, stengel, blad en wortel; 

- het ontkiemen van zaden. Door in het onderwijs te werken met behulp van betekenisvolle thema’s en situaties, die in het belang zijn van de brede ontwikkeling van de leerling en met elkaar samenhangen, zullen er op vele vlakken mogelijkheden zijn om het onderwijs in te richten. Hierbij wordt de koppeling gemaakt met andere (sociale) vakinhouden, waarvan de kerndoelen de beoogde doelen zullen ondersteunen. Denk hierbij aan vakinhouden als taal, rekenen, bewegingsonderwijs, geschiedenis, beeldende vorming, muziek, samenwerken en onderzoeken.


De arbeidsmarktsituatie in de agrarische sector verschilt per deelsector, maar vrijwel overal liggen forse uitdagingen. Vergrijzing zorgt voor een hogere vervangingsgraad. Door schaalvergroting, diversificatie (bijvoorbeeld multifunctionele en natuur-inclusieve landbouw), technologisering en verduurzaming (bijvoorbeeld de groene leefomgeving) verandert de arbeidsvraag. De demografische krimp van het aantal jonge mensen veroorzaakt een afname van instroom in het onderwijs (met name in het vmbo en mbo) en een toenemende vraag naar scholing en zijinstroom in de sector. Ook blijft er in de groene sector een sterke vraag naar technici. Ondanks dat de groene sector tot nu toe veerkrachtig is gebleken, neemt de behoefte aan flexibiliteit, ook door de COVID-pandemie, toe. De agrarische sector ambieert een goede aansluiting van het onderwijs op de snel veranderende arbeidsmarkt, met up-to date opleidingen. Dat vraagt onder meer om een hernieuwde focus op een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en het versterken van de leercultuur in de groene sector. De Noord-Hollandse Bollenbozen draagt met de leerlijn bij aan een eerste brede verkenning. Ervaren, verwonderen, herkennen, ondernemen en begrijpen liggen aan de basis van de deelprojecten in de leerlijn. Wij zien deze basis als belangrijke voorwaarde om in het groene onderwijs in te stromen met hopelijk een duurzame carrière in de groene sector tot gevolg.

Share by: